پروژه تحقیقاتی– میدانی اجرای آسفالت متخلخل برای اولین بار در ایران با همکاری وزارت راه و ترابري در شمال ایران در محور قائم شهر-ساري در آذر ماه 89 اجرا شد. هدف از اجرای این پروژه میدانی بررسی عملکرد و ارزیابی مشخصه­ های زهکشی، مقاومت لغزشی(اصطكاك) بررسي بافت درشت و بافت ريز (بافت ماكروسكوپي و ميكروسكوپي) و کاهش آلودگی صوتی بود.

آسفالت متخلخل، عبارت است از یک مخلوط آسفالتی با دانه­ بندی گسسته که پس از تراکم دارای درصد فضای خالی زیاد (تقریباً بیشتر از20%) می­شود. این درصد زیاد فضای خالی، شبکه ­ای از مجاری را در جسم مخلوط پدید می­ آورد که هم بمنزله مخزنی برای جذب مقدار زیاد آب، برف و باران و هم بعنوان لایه زهکشی برای تخلیه آب به سمت شانه­های راه، عمل می­کند. مزيت اصلي استفاده از اين مخلوط، تخليه سريع آب از رويه جاده، كاهش آب لغزي و افزايش ايمني تردد وسايل نقليه است.

علی رغم تجربه اول در اجرای آسفالت متخلخل تجربه نسبتا موفقی بود. قطعه مورد نظر پس از گذشت سه سال از عمر آن، دارای ظاهر سالمی بوده و خرابی عمده­ای در آن مشاهده نگردید.